PechaKucha Night Vol. 11vol. 11

14. 2. 2015, 20:20 - 23:30
Městské divadlo Znojmo
Kýč?

Zúčastnění umělci

PKN Znojmo

Petr Vachler

O kýči ve filmu přijel hovořit Petr Vachler, vlastník společnosti Vachler Art Company, ve které vznikla řada televizních pořadů, na nichž se Petr Vachler podílel jako autor, kameraman, režisér a producent (Český lev, Elsa, Kinobox, Prology, Dotkněte se hvězd, Vsaďte se, Tváře českého filmu, Rozmnarná léta českého filmu, Těžká léta československého filmu...). Točil i videoklipy, jako například pro skupiny J.A.R., Lucie, či Kashmir 9:41. Výjimečně režíruje i produkuje reklamy, spoty, či kampaně.

Karel Veselý

Kde se vzala Hello Kitty a jsou Pokémoni kýč? Publicista Karel Veselý představil fenomén japonské estetiky roztomilosti (kawaii) a jejich projevů v popkultuře od Hello Kitty a módy ze čtvrti Haradžuku, přes mangu a j-pop až k hyperroztomilosti Kyary Pamyu Pamyu. Ačkoliv se můžou očím středoevropana zdát jako esenciální definice kýče, ve skutečnosti je kawaii/roztomilost pevnou součástí japonské vizuální kultury.

Karel Veselý je hudební publicista, propagátor a teoretik českého i světového hip-hopu a moderní elektronické hudby. Přispívá nebo přispíval například do Lidových novin, časopisů Respekt, Reflex, Týden, His Voice, Hype, Street, Harmonie a hudebního serveru Musicserver.cz. O muzice, která ho zajimá, píše i na vlastní blog Karl Muzzik Lab. Napsal knihu Hudba ohně a také se podílel s Vladimírem 518 na knize Kmeny.

Miroš Hašek

O využití kýče jako prostředku ke komunikaci v rámci výuky o umění přijel pohovořit Miroslav Hašek, který působí hned na dvou fakultách Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem – Fakultě umění a designu a Pedagogické fakultě. Hašek je absolventem ateliéru Digitální média a také Katedry výtvarné kultury obou zmíněných fakult. Jako umělec se účastnil řady významných výstavních projektů v tuzemsku i zahraničí, je držitelem Ceny EXIT 2011, soutěže pro studenty českých vysokých uměleckých škol. Ve své práci se zabývá především tvorbou videa, fotografií a instalací, v nichž zkoumá možnosti narativních struktur a linie příběhu. Je členem skupiny Ideamakers, která natočila například hudební videoklipy pro ústeckou indierockovou kapelu Houpací Koně. Hašek do Znojma přijíždí s třaskavou směsí různých zdrojů, které ho fascinují - od manýrismu přes pop-kulturní vlivy k patosu a luxusu současné vizuální kultury. Opulentní způsoby současných estrád nebo dokonalý uzavřený formát klipu na youtube jsou základními liniemi, jimiž se inspiruje ve své tvorbě i pedagogické práci.

Lukáš Houdek

Fotograf Lukáš Houdek přijel na PKN prezentovat svou tvorbu věnovanou zejména tématu identity - ať už své vlastní či transgender osob. Mezi jeho hlavní témata patří také reflektování odsunu německého obyvatelstva po roce 1945 a proměny českého pohraničí.

Antonín Tesař

Antonín Tesař (nar. 1983) je filmový kritik, který okrajově píše také o komiksu a videohrách. Je filmovým redaktorem časopisu A2 a filmového magazínu Cinepur. Zajímá se o současný artový film, kinematografie východní Asie a brakové snímky. Je dramaturgem Festivalu otrlého diváka. Na PechaKucha Night pohovoří o cinéma du look: Cinefilní francouzskou kritiku v 80. letech pohoršila vlna filmů, které otevřeně čerpaly z estetiky reklam a videoklipů, zakládaly si na líbivé vizuální složce, artificiálnosti a „cynického romantismu“. Tvorba Jeana-Jacquese Beineixe, Luca Bessona a Leose Caraxe, označovaná též jako cinéma du look, ovšem zároveň předkládala pečlivě naleštěné hyperrealistické zrcadlo doby a manýra se pro ni stala nejen principem, ale i tématem."

Eva Fajčíková

Slovenská rodačka Eva Fačíková je studentkou ateliéru malířství u prof. Martina Mainera na AVU v Praze. Má za sebou již několik samostatných i společných výstav. Na PKN prezentovala svá hyperrealistická díla, inspirována populární kulturou.

Darina Alster

Darina Alster je vizuální umělkyně, publicistka a pedagožka, která se nejčastěji vyjadřuje performancemi a multimediálními instalacemi. Hlavními tématy její tvorby jsou čas, identita, náboženství a osobní či politické vztahy. Ve své tvorbě narušuje běžné situace nepochopitelnými iracionálními jevy, čímž nechává promlouvat podvědomí. Ráda kombinuje nová media s archaickými, v poslední době se zabývá uměním souvisejícím s těhotenstvím, zrozením a mateřstvím.

Martin Charvát

Kýč v reklamě. I toto téma jsme si poslechli na PKN a to přímo od kreativního ředitele reklamní agentury Martina Charváta. V reklamě pracuje již o roku 1994 a za dobu jeho působení získal se svými kampaněmi mnoho mezinárodních ocenění. Je držitelem ceny Zlatý ohníček ADC České republiky za osobní přínos české reklamě. O kreativitě v reklamě přednáší na VŠE a v Českém institutu reklamní a marketingové komunikace. Jeho pořad Vypečené reklamy na Streamu vzbudil mnoho diskuzí o (ne)kvalitní reklamě v ČR.

David Grossmann

Co je kýč v lásce, náboženství, politice nebo propagandě? Jak nás ovlivňuje a jak z něj čerpá naše vizuální kultura? Ve své prezentaci se David Grossmann pokusil rozklíčovat, jak kýči v těchto oblastech jednoduše podléháme, zatímco v umění se mu bráníme nebo vysmíváme.

David Grossmann studoval historii a dějiny umění na Masarykově univerzitě v Brně. V profesním životě se věnuje žurnalistice, marketingu a vztáhům s veřejností.

Jiří Pometlo

Jiří Pometlo, historik umění, který se zabývá tématem současné sakrální archiektury, pohovořil o působení kýče v současné (nejen sakrální) architektuře.

Jedenáctá PechaKucha Night Znojmo výjimečně proběhla v Městském divadle ve Znojmě na svatovalentýnský večer.

Téma bylo opravdu lákavé - zabývali jsme se kýčem a tím, co je a není kýč.

Vstupné 100 Kč.

PechaKucha Night Znojmo organizuje občanské sdružení Umění do Znojma s podporou Města Znojma a Znojemské Besedy.